Friday, March 29, 2013

TIPS PEMAKANAN UNTUK MENCEGAH KANSER

 BIJI APRIKOT DAN KHASIATNYA :

Tahukah anda bahawa biji aprikot mempunyai khasiat untuk merawat penyakit kanser? 



BIJI APRIKOT merupakan salah satu rawatan alternatif bagi mencegah dan merawat pesakit kanser. Antara nutrien yang banyak terdapat pada biji aprikot ialah enzim Amygdalin atau Laetrile atau juga sering disebut sebagai Vitamin B17. Tugas B17 ini hanyalah untuk memusnahkan sel asing dan mengeluarkannya melalui pembuangan air. Justeru, kuantiti air yang banyak perlu diambil oleh pesakit bagi melancarkan pembuangan sel-sel asing dengan bantuan Vitamin B17 yang terkandung dalam biji aprikot ini. 


MAKANAN KAYA ANTIOKSIDA DAN KHASIATNYA :

 Adakah antioksida dapat mencegah kanser?

ANTIOKSIDA ialah sejenis bahan yang terdapat dalam makanan yang mampu melindungi dan mencega kanser. Antioksida dapat melindungi daripada radikal bebas yang menyebabkan kerosakan sel dan DNA dan boleh membawa kepada kanser dan penyakit lain. Saintis telah membuktikan bahawa radikal bebas boleh menyebabkan proese penuaan, kanser, sakit jantung, strok, Parkinson, allergi dan sebagainya. 

Bagaimana atioksida mencegah kanser?
ANTIOKSIDA terdiri daripada beta charotene, lychopene, Vitamin A, C dan E dan dapat mencegah kanser dengan 3 cara:

  • memusnahkan radikal bebas
  • meningkatkan sistem immun atau sistem pertahanan badan yang akan bertindak memusnahkan sel-sel yang rosak
  • mengurangkan kebarangkalian sel kanser melekat pada organ dan gland.

Apakah makanan yang kaya antioksida?  




ANTIOKSIDA  banyak terdapat dalam sayur-sayuran, bah-buahan, kekacang dan bijirin. antara makanan yang kaya dengan antioksida ialah:  


  • Beta charotene banyak terdapat dalam buah-buahan dan sayur-sayuran yang berwarna oren seperti lobak, oren, aprikot, labu dan mangga. Sesetengah sayuran hijau juga mempunyai beta charotene seperti sayur bayam. 
  • Makanan yang kaya Vitamin A ialah seperti ubi keledek dan lobak.
  • Vitamin C atau juga dikenali sebagai askorbic asid banyak terdapat dalam buah-buahan seperti oren, strawberi, epal, mangga, nanas, raspberi, blueberry dan pear.
  • Vitamin E atau alpha-tocopherol, banyak terdapat dalam makanan seperti minyak bunga matahari, kacang soya, minyak zaitun, kekacang seperti almond, bijiin penuh, brokoli dan avokado.

Oleh itu, pengambilan makanan-makanan di atas dalam diet seharian mampu mencegah kanser. marilah kita mengamalkan pemakanan yang sihat dan bermanfaat pada tubuh badan kita! :) 

rujukan lanjut: http://rawatkanser.com/tag/bagaimana-kanser-di-rawat/persatuan kanser kebangsaan 

No comments:

Post a Comment